Hållbarhet handlar om att sluta rusa. Och låta omställningen ta tid.

11 november, 2018

Den senaste tidens hållbarhetsargument har handlat om att sluta flyga. Att sälja bilen och cykla – gärna med elcykel som subventioneras via staten – och ta ett personligt ansvar för jorden vi enbart lånar av våra barn. Spännande tankar som framförallt passar i storstadsregioner där man har en väl utbyggd kollektivtrafik och dessutom nära till allt. På landsbygden däremot är kollektivtrafiken långt ifrån tillräcklig för att man ens ska våga fundera på att sälja bilen. Än mindre cykla till allt.

Cykla är ett utmärkt sätt att spara på jordens resurser.

I min värld måste omställningen få ta tid. Det är inte tal om snabba lappkast där lösningarna väntar runt hörnet med nya energikällor som svar på alla utmaningar. Titta på floppen E85 (etanol) som massivt basunerades ut som lösningen på världens fossilberoende. När forskarna väl ställdes mot väggen – och etanolen skärskådades – var det knappast praktiskt att låta eftertraktad åkermark användas för att producera etanol. Stackars de konsumenter som lurats att köpa bil som ingen numera vill ha. Vad det kostat att bygga om alla mackar, så att alla har möjlighet att sälja etanol, bör vi nog inte prata om. Klart är att omställningen kostat betydligt mycket mer än det smakat. För både statskassan och klimatet.

Hur många cyklar egentligen? I Halmstad finns cykelräknare.

Nu pratas det högljutt om att dieselmotorn är slut och att elbilens framtid är här. Nackdelen är att dagens elbilar, med tillräcklig batterikapacitet knappast är till för vanliga löntagare (eller företagare heller för den delen). Någon vidare samhällsnytta verkar elbilen inte göra, bortsett från att luften faktiskt blir renare i de städer där bilarna används. Hur metallerna utvinns i konfliktzoner i Afrika eller var batterierna tillverkas – och hur länge de förväntas hålla – pratas det däremot inte särskilt högt om. Det har nämligen stor betydelse för var batterierna tillverkas eftersom många fabriker som tillverkar bilbatterier ligger i länder med fossil elproduktion (framförallt kol) i Polen, Kina, Thailand och Tyskland.

Det är viktigt att veta hur – och var – bilbatterierna tillverkats.

Att vi måste förändra vårt sätt att leva är solklart, men låt oss göra det långsamt. Låt stora omfattande samhällsstrukturella förändringar bygga på vetenskap och aldrig på lobbyism.

För dig och mig som privatpersoner finns det däremot massor att göra. Redan idag.

–  Sluta konsumera. Världens samlade transporter står för en sjundedel av världens koldioxidutsläpp. Mycket kan minskas om vi slutar att konsumera.

– Ät mer växtbaserad kost och när du väl köper kött bör du välja svenskt kvalitetskött.

– Laga det som går att laga. Här finns utrymme för både nytänkande och nyföretagande då åtminstone ett företag i varje stad kan arbeta med att laga diskmaskiner, tvättmaskiner, kylskåp och spisar som idag slängs istället för att lagas.

– Res hållbart och mer sällan. Hellre en långresa än flera korta weekendresor. Välj mindre hotell där dina semesterpengar ger inkomster på plats och undvik all inclusive och kryssningsresor där pengarna hamnar hos utländska multinationella företag.

– Återvinn och sälj dina saker som du inte längre behöver. Sopsortera!

Cykla så mycket du kan.

– Köp en kvalitetscykel som går att reparera – eller ännu hellre behåll din gamla – och cykla och promenera så mycket du kan. En utmärkt investering för både klimat och din egen hälsa.

 

Konsumtion – jordens undergång
Toppa brysselkålen