Miljövänlig shopping kan aldrig rädda världen

10 juli, 2017
Kategori:
Foto: Volkswagen, Simon Hamelius.

Mitt bland klimatfrågor, koldioxidavtryck och återvinningskomplexitet dyker det upp företag som vill tjäna pengar på ditt och mitt dåliga samvete. Trots att världen knappast behöver nya prylar vill företagen få oss att tro att vi räddar världen genom att köpa nytt.  Just nu är det inne att välja elbil. Men hur miljövänlig är egentligen en ny bil i jämförelse med en gammal?

Jag älskar min Land Rover Discovery II från 2004, trots att den släpper ut betydligt mycket mer koldioxid än en ny elbil.
Jag älskar min Land Rover Discovery II från 2004, trots att den släpper ut betydligt mycket mer koldioxid än en ny elbil.

Redan 1996 åkte jag omkring i mina föräldrars Volkswagen Passat. En kombimodell, vid den tidpunkten två år gammal, som dagens biltillverkare (och miljöförespråkare) hävdar är rena rama miljöboven. Den gamla Passaten, vi kan kalla honom Den gröna drack i runda slag knappt en halvliter diesel milen. Tjugoett år senare åker jag fortfarande omkring i en Passat (Den vita) av årsmodell 2015. Som dricker knappt det dubbla.

Nya bilar är aldrig mer miljövänliga än en gammal bil

Trots att vi dagligen matas med att byta ut det gamla mot det mer miljövänliga nya visar forskning av Mike Berners-Lee vid Lancaster University i England att gamla bilar är mer miljövänliga än nya. Åtminstone om man räknar in alla koldioxidutsläpp det innebär att tillverka en ny bil. För att inte tala om vad det kostar att skrota den gamla.

Elbilen släpper inte ut någon koldioxid alls när den väl är i drift. Men hur mycket koldioxid har den släppt ut i tillverkningen? Foto: Volkswagen.
Elbilen släpper inte ut någon koldioxid alls när den väl är i drift. Men hur mycket koldioxid har den släppt ut i tillverkningen? Foto: Volkswagen.

18 ton koldioxid för Passat basic

Mike Berners-Lee har kunnat visa att det släpps ut omkring 600 kg koldioxid per 10 000 kronor som slutkonsumenten spenderar på att köpa en ny bil. En helt vanlig Passat (omkring 300 000 kronor i inköp) innebär alltså ett koldioxidavtryck på 18 ton. Och då har vi inte ens räknat in hur mycket koldioxid det släpps ut när man skrotar den gamla bilen. 18 ton är ganska mycket koldioxid, vilket kan – och BÖR – jämföras med en flygresa till Thailand (knappt 2,5 ton koldioxid per person). Märkligt nog framställs ALLTID en flygresa till Asien som dålig medan en helt ny bil tolkas som om ägaren är miljövänlig och futuristisk.

Land Rover mer miljövänlig än VW e-Golf

Jag vet att min Land Rover Discovery II från 2004 får vissa att höja på ögonbrynen. En del av förakt, medan andra tittar drömmande på den silvriga ögonstenen som jag har för att resa i Afrika och för att ta mig fram över stock och sten. Discoveryn släpper i runda slag ut en bra bit under 300 gram koldioxid per kilometer (262), men eftersom det är enkelt att räkna med jämna tal väljer jag att beräkna utsläppsstatistiken utifrån 300 gram. Då finns det också utrymme för en eller två reparationer vilket man kan förvänta sig på en 13 år gammal bil.

OM jag då årligen kör 1200 mil med Land Rovern innebär det att jag släpper ut i runda slag 3,6 ton koldioxid om året.

Min Land Rover släpper visserligen ut mer koldioxid än en e-Golf, men har tagit mig till fantastiska platser i Afrika. Lesotho.
Min Land Rover släpper visserligen ut mer koldioxid än en e-Golf, men har tagit mig till fantastiska platser i Afrika. Lesotho.

Nya VW e-Golf kostar från 399 900 kronor vilket innebär att tillverkningen av e-Golf släpper ut i runda slag 24 ton koldioxid i tillverkningsprocessen. Så länge du ”tankar” bilen med förnyelsebar energi är utsläppen sedan noll gram koldioxid per kilometer, men det förutsätter att elen är grön och knappast kommer från kolkraft eller någon annan smutsig elkälla.

Nya e-Golf är snygg och miljöoptimerad, men släpper likväl ut 24 ton koldioxid vid tillverkningen. Foto: Volkswagen.
Nya e-Golf är snygg och miljöoptimerad, men släpper likväl ut 24 ton koldioxid vid tillverkningen. Foto: Volkswagen.

Så vem är då bäst för både miljö, plånbok och samvete? Första året är e-Golfen betydligt mycket smutsigare än min gamla Land Rover. Medan e-Golfen släpper ut hela 24 ton koldioxid släpper Land Rover ut 3,6 ton. På fem år släpper E-Golfen fortfarande ut 24 ton, medan Land Rovern kommit upp i 18 ton. Först efter 6,5 år har koldioxidutsläppen mellan min gamla Land Rover Discovery och en sprillans ny VW e-Golf jämnats ut.

Slutsats: Naturligtvis ska vi sträva efter att byta ut bilparken mot mer miljövänliga alternativ när bilen inte längre går att laga. Men snälla, säg inte att nya saker alltid är bättre än gamla.

 

 

 

 

 

 

Betongrör i marken – ett utmärkt sätt att lagra mat
Beskära eller spara rosen?