Vandra – en inspirationsbok av Angeliqa Mejstedt

15 juli, 2018
Kategori:

Angeliqa Mejstedts debutbok Vandra på Natur & Kultur är en spännande inspirationsguide till det vi alla skulle behöva göra lite oftare: vandra i både fjäll- och i närområde.

Det jag gillar allra mest med Angeliqa är hon aldrig jämför sig med andra. Vill du vandra långsamt – gör det. Eller spring, vandra fjäderlätt eller tungt som attan. Huvudsaken är att vi kommer ut och tar del av den fantastiska naturen som finns runtomkring oss. Det är Angeliqas motto. En drivande och inspirerande vandringsfantast som aldrig missar en chans att ta en kaffe i det fria. Med den livsfilosofin är det svårt att inte imponera på mig.

Angeliqa Mejstedt driver populära Vandringsbloggen.

Boken Vandra med bilder av fotografen Louise Forslycke Garbergs är en grundläggande vandringsbok som börjar med orden: konsten att vandra. Den vänder sig till både nybörjaren och entusiasten som söker kunskap och inspiration för att utveckla sina egna färdigheter inom friluftslivet. Den som söker nya utmaningar, nya platser att upptäcka och spännande leder att vandra. Angeliqa ger tips på en rad vandringsdestinationer i både Sverige och utomlands, men har helt glömt bort vackra Blekinge!

Boken Vandra ger oss tips och idéer för att helt enkelt vandra lite mer.

Det behöver verkligen inte vara dyrt att vandra. Det räcker med en ryggsäck, rejäla skor och vilka kläder som helst för att du ska kunna upptäcka närområdet på hemmaplan. Vill du däremot fjällvandra krävs mer utrustning, men sällan sådant som kostar mer än ett par tusenlappar. För både ryggsäck, vandringskängor, byxor, regnställ och mat.

Bortsett från klassiska packningstips (dagstur, fjällvandring sommartid) ger Angeliqa tips på hur man kan packa sitt eget överlevnadskit, första hjälpen-kit och matlagningspaket. Hon ger också tips på olika sorters mat på utflykten och delger sina tankar kring utrustning, hur man håller sig torr, orientering, lägerkunskap, hur man renar vatten och en del sjukvård.

Boken är fullmatat med packningstips, orientering och tankar om mat.

Men det är först när Angeliqa blir riktigt personlig som boken blir som allra bäst. Oavsett om det handlar om ett blogginlägg på populära Vandringsbloggen.com (som Angeliqa driver sedan 2013) eller tankar kring medveten närvaro har Angeliqa en filosofisk inställning till naturen. Hur annars kommer man ens på tanken att utveckla ett helt eget ord för det vi alla egentligen söker efter i naturen: hikefulness eller total avslappning och närvaro i nuet.

– För mig har vandring aldrig handlat om antal kilometrar eller höjdmetrar utan om känslan att vara ute. Jag är uppväxt med naturen som ett extra vardagsrum och ser naturen som en plats för stillhet där fötternas trumslag mot marken blir som en livsstil, berättar Angeliqa Mejstedt som menar att friluftslivet – åtminstone för henne – inte ska bli ytterligare en plats där man måste prestera och leverera prestationsmoment när man egentligen behöver stillhet.

Angeliqa Mejstedt där hon trivs som bäst. I naturen. Foto: Louise Forslycke Garbergs.

Så vad är då hikefulness? Mindfulness är en medveten närvaro som ursprungligen kommer från buddismens tankar. Mindfulness kan utövas stilla eller i rörelse där den stilla övningen utföres sittande medan den rörliga kan göras gående eller med olika rörelser i yoga. För Angeliqa har mindfulness (hikefulness på vandring) blivit ett sätt att uppleva naturen starkare.

– Alla som upplevt naturen på nära håll kan relatera till den känslan som uppstår, när solljuset faller precis rätt mellan träden, vinden får löven i trädkronorna att rassla och du drar in doften av våt jord och mossa efter ett sommarregn. Det kan vara den där stunden efter en lång vandringsdag när du sätter dig vid vattenbrynet, tänder en brasa och ser lågorna dansa under månskenet. När livet för en stund är helt fulländat. När det inte finns något igår eller något imorgon. Bara här och nu. Det är hikefulness för mig, säger Angeliqa.  

Upplev nuet – också när du vandrar.

Mindfulnessövning: Andas i en fyrkant

Den här övningen är riktigt bra för dig som vill ha en enkel andningsteknik som du kan använda precis när som helst. Gör allra helst övningen långsamt vilket gör att du får kontakt med andningen, kroppen och din omgivning på ett effektivt sätt som snabbt ger möjlighet att andas. Känn varje steg du tar. Naturens närhet!

Ta långa djupa andetag enligt följande:

1). Andas in under tiden som du räknar till fyra.

2). Håll andan och räkna till fyra.

3). Andas ut under tiden du räknar till fyra.

4). Håll andan och räkna till fyra.

Tänk på att räkna sakta. Du känner snabbt vilket tempo som passar just dig. Andas i takt med stegen och gör övningen under 3–5 minuter.

www.vandringsbloggen.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vatten – en resurs som inte är oändlig
Vandra Blekingeleden