Vi behöver inte vätskeersättning

8 augusti, 2018

Kan inte låta bli att fundera på varför vätskeersättningspreparaten är slut på en rad apotek runt om i landet. Det är visserligen varmt, men så länge man inte tillhör någon riskgrupp finns det inga skäl att dricka vätskeersättning. Om du känner dig urlakad går det lika bra att salta maten lite extra, ta ett glas saft eller suga på en karamell.

Vanligt vatten är absolut bäst när det är varmt.

Som art är vi människor duktiga på att suga till oss kommersiella preparat och inbilla oss att vi inte överlever utan dess existens. Vi hamstrar alcogel när caliciviruset – vinterkräksjukan slår till – trots att tvål och vatten är det enda som hjälper och köper vätskeersättningspreparat i mängder när det faktiskt går lika bra att dricka vanligt vatten.   

Varför är det så? Förmodligen för att vi uppskattar att någon annan talar om för oss vad vi ska göra. Vi älskar att köpa färdiga produkter som enkelt löser problematiken utan att någonsin reflektera över vad vi köper. Vätskeersättning är inget annat än socker och salter, eller för att vara fullständig: kolhydrater, natrium, kalium, klorid och citrat. De surhetsreglerande, klumpförebyggande och skumdämpande medlen får du på köpet.

Varma dagar kräver mer vätska än normalt

När det är riktigt varmt kräver kroppen betydligt mycket mer vätska än normalt. Om det dagliga vätskeintaget håller sig mellan 1,5 – 2 liter per dygn kan man mycket väl behöva det dubbla när det är varmt och man svettas mycket. I varma klimat – där man dessutom är fysiskt aktiv – kan vätskebehovet fördubblas, rent av tredubblas för att man inte ska drabbas av uttorkning. Den som dricker så mycket (exempelvis den som är fysiskt aktiv i ett ökenklimat) kan med fördel komplettera vätskeintaget med vätskeersättning även om det går precis lika bra att salta maten lite extra och dricka ett par glas saft.

Även saft är utmärkt när du känner dig urlakad. Salta lite på toppen om du vill ha lite sälta. Några isbitar ger skön svalka.

Hur vet jag om jag är uttorkad?

Bästa sättet att avgöra om du är uttorkad eller inte är att studera din egen urin. De första tecknen på vätskebrist är huvudvärk, orkeslöshet och håglöshet – symptom som vanligtvis snabbt försvinner om du tar ett eller två glas vatten. Ett annat sätt att avgöra om du dricker för lite är att studera din egen urin som ska vara ljus eller lätt ljusgul. Om urinen är mörk, luktar illa eller om du inte kissar alls – ja då dricker du för lite!

Egen vätskeersättning gjord på socker, salt och hemgjord saft.

Om du tvunget måste dricka vätskeersättning kan du lika gärna blanda din egen. Blanda en liter vatten (10 dl) med 6 teskedar strösocker och ½ tsk salt (vanligt salt, inte örtsalt eller annat smaksatt salt). Om du vill smaksätta drycken kan du använda saft eller koncentrerad fruktjuice. Det brukar räcka med 2-4 teskedar saft/juice per liter vatten. Det gör givetvis inget om du väljer att ha i mer saft.

 

 

 

 

 

Frysa tomater
Vackert staket av smala kluvna pinnar