Snabb lunchbowl från preppad kylbuffé

17 februari, 2021
skogtillbord-lunchbowl-feb21

Preppa för lunchbowl. Med några förberedda grejer på lut som en liten kylbuffé fixar du en kanonlunch på bara några minuter. Välkommen in i köket!

Jag vet, sist på bollen, men nu kommer det i alla fall, tipset om smart lunchförberedelse.

Jobb hemma och varje dag är det hunger snarare än klockan som signalerar lunchtid. Och ni vet känslan när man med kurrande mage öppnar en kyl som känns så tom. Där finns ju mat visst, men allt är lite för krångligt.

Lösningen har blivit en idé som jag sett många gånger, men tänkt att vem fasen orkar hålla på?! Så tataa, en helomvändning för jag älskar det här. Så enkelt. Så snabbt. Och så gott!

Det här funkar verkligen för mig. Dessutom med en rätt god magkänsla. Det är bra grejer helt enkelt. Ett ord också om namnet, lunchbowl… jag hör att det liksom skär falskt, men lunchskål är för anonymt. Bowl har blivit ett begrepp, och nu får det bli så.

Tanken är alltså att förbereda kylen med en liten buffé i olika delar som du varje dag plockar ihop en skål från. Och här kommer mina tips:

7 steg till din lunchbowl

1 . Grunda grönt

Späd spenat, machesallat eller annat.

2. Matig bas

Förkoka ett par, tre olika sorters gryn och frön. Exempelvis, matvete, linser och quinoa. Ungsrosta flera sorters grönsaker för att sedan blanda med gryn och frö. Håll de åtskilda på plåten och krydda eventuellt på olika sätt.

3. Mjukt och krämigt

Olika texturer behövs i din skål och en krämig röra av något slag ger variation. Enkelt är att utgå från kokta baljväxter som mixas med citrus, vitlök och kryddor. Gör gärna ett par sorter för variation olika dagar.

4. Krispigt och fräscht

Riv, strimla och skiva grönsaker i alla färger. Rotfrukter och olika varianter av kål passar säsongen. En fräsch sallad kan innehålla mer än grönsaker. Den sötsyrliga smaken av äpple eller apelsin gör stor skillnad. Bär från frysen fungerar också fint.

5. Dressing

Ett par goda dressingar. En enkel vinägrett och varför inte en salsa verde som alternativ.

6. Knaprigt på toppen

Enklast är att addera en liten näve nötter, pumpa- eller solrosfrö, men rosta dem gärna för att de ska bli extra knaspriga.

7. Lite sovel

Krön din skål med ett kokt ägg, en bit ost, ett par skivor skinka eller rökt lax. Kanske har du kvar en färsbiff från gårdagens middag? Det behövs inga mängder och egentligen inget alls. Skålen är redan en hel måltid i sig.  

Sedan är det bara att du blandar och ger efter dagskänslan. Vegoskålen på bilden ovan består av spenat , quinoasallad med linser, rostad morot och blomkål, senapsdressing, pumpahummus, sallad på rödkål, apelsin, purjo och blåbär, dressing, ägg och sojarostade nötter.

Höjdarkäk som ser ut som en heldagsförberedelse, men som tar högst en timme och sedan sparar både tid och mage hela veckan. Allt gott! Hälsar Kat : )

Kycklingbröst i dragonsås
Kycklinggryta - Ossobuco