Jag klättrar på Land Lantbruks lista

23 december, 2016
Kategori:

Jag har tydligen klättrat två pinnhål på Land Lantbruks lista  över de personer som gjort störst avtryck 2016. Jag hamnade på plats fem, strax efter jordbruksverkets generaldirektör.

Självklart är det smickrande, även om jag tar det hela med en stor nypa salt. Det finns självklart hundratals människor som betytt mer för de gröna näringarna under året, än vad jag har gjort.

I motiveringen står det att jag lyckades få WWF att nyansera uppgiften om hur mycket vatten det går åt för att producera ett kilo kött. Där och då, kände jag faktiskt att jag hade lyckats förflytta diskussionen en aning närmare det som faktiskt är sant och relevant.

Men, den känslan gick snabbt över, när jag såg att livsmedelskedjan COOP använde precis samma sanslösa siffror om vattenförbrukning inom köttproduktionen i sin kampanj ”Kära köttbit”.
Min insats på området var alltså helt och hållet bortkastad. Jag hade lika gärna kunnat göra något annat.

Coops marknadschef Björn Larsson är för övrigt tvåa på Land Lantbruks lista. Han utsågs av tidningen Resumé till Sveriges bästa marknadschef tack vare kampanjen.

För något år sedan lyssnade jag på ett föredrag av en som forskar på marknadsföringstrender. Hon berättade att ett av de effektivaste greppen i marknadsföring är att låta sitt företag ta tydlig ställning i en kontroversiell fråga. En fråga som rör upp känslor och splittrar befolkningen. Logiken bygger på att de kunder man förlorar som följd av kampanjen, med stor marginal vägs upp av de kunder man får sympatier från. De kunderna blir väldigt lojala och efter något år har de som retade upp sig glömt bort det hela och kommer åter. Det är få som orkar bojkotta ett företag under lång tid.

Som exempel nämnde hon Pressbyrån, som under prideveckan för några år sedan döpte om alla sina butiker i Stockholm till ”Bögbyrån”. Visst retade de upp några kunder, men kärleken de fick kompenserade mer än väl för de förlorade kunderna.

Man måste vara helt blind för att missa att allt fler företag hakar på den här trenden inom marknadsföringen. COOP är bara ett exempel.
Man kan tycka vad man vill, men det verkar fungera.

Både de som blir arga och de som blir arga på dem som blir arga spelar viktiga roller i marknadsföringskampanjen. Alla är vi nyttiga idioter, så att säga.

Jag själv har varit reklampelare för COOP under året. Jag var helt enkelt tvungen då jag kände att många av de jag företräder krävde någon form av reaktion.

Jag hoppas att den här trenden, som profiterar på att människor blir osams med varandra, snart kommer att ersättas med någon marknadsföringstrend som bygger på sammanhållning och gemenskap istället.

En from, och kanske naiv, förhoppning så här i juletid.

Vad jag är när jag äter
Om filosofi och ideologi