Om varför det är fel att förbjuda tiggeri

20 augusti, 2016
Kategori:

Självklart kan vi inte ha ett förbud mot tiggeri. Iallafall inte om vi har ett uns av ambition att bygga det här landet efter någotsånär liberala principer.

Jag äger min egen kropp, jag får göra vad jag vill med den så länge jag inte inskränker någon annans rätt att göra vad han eller hon vill med sin egen kropp. Jag ska alltså inte kunna förbjudas att använda min kropp till att hålla i en pappmugg och be andra att frivilligt lägga pengar i den.

En annan liberal, eller libertariansk, insikt är att bara för att man inte tycker att det är rätt att förbjuda tiggeri, så behöver det inte betyda att man tycker om tiggeri. Bara för att man är emot att staten förbjuder människor att tigga så innebär det inte att man själv skulle vilja bli tiggare, eller att man går och hoppas på att ens barn ska bli tiggare.

Lika självklart är det att ingen ska vara förbjuden att hindra människor att tigga, om tiggeriet sker på någon annans mark eller i någon annans lokal. Om jag inte vill upplåta entrén till min butik för tiggare så måste jag ha rätt att avvisa dem. Inte heller här lägger vi libertarianer någon värdering i om det är rätt eller fel att göra det. Vi tycker bara att var och en som äger en butik själv måste få bestämma vilka aktiviteter som ska få föregå vid butikens entré.

Nej, självklart kan vi inte genom att införa ett förbud mot tiggeri avskaffa fattigdomen i världen. Jag vet ärligt talat inte om de som förespråkar ett förbud har hävdat det heller.

Jag tycker däremot att fattigdomsargumentet är ett dåligt argument mot att förbjuda tiggeri. Jag menar – vi skulle väl inte acceptera fattigdomsargumentet om vi diskuterade om det var rätt eller fel att förbjuda stöld?
”Så länge vi inte kan avskaffa fattigdomen i världen så kan vi inte heller hindra fattiga människor att göra villainbrott”

Det som skiljer tiggeri och inbrott är att det första är en fråga om en frivillig gåva och det andra är våldshandling. Det är där argumentationen mot ett tiggeriförbud borde ta sin grund. Är det verkligen rimligt att förbjuda en människa att be en annan människa om en frivillig donation av pengar?

Det jag tycker är märkligt i debatten är att många av dem som är emot ett tiggeriförbud – baserat på de liberala principer jag angett ovan – inte är beredda att acceptera de slutsatser som principerna nödvändigtvis leder till.

Om jag vill använda någon annans mark, någon annans trädgård eller någon annans butiksentré för att tigga så måste jag komma överens med ägaren av marken, trädgården eller butiken. Om jag inte gör det så är det fråga om ockupation. Jag är för ett förbud mot ockupation.
I en sådan förhandling så måste ägaren av, till exempel butiken, ha rätt att kräva hyra för platsen i entrén. Återigen, jag säger inte att jag tycker att det är rätt eller fel att ta ut hyra för platsen. Jag säger bara att det måste vara upp till de två parterna – tiggaren och butiksägaren – att fredligt och frivilligt komma överens om villkoren.

Jag tror att de flesta som är emot ett förbjuda tiggeri, konstigt nog, skulle vara för ett förbud mot att ta ut hyra av tiggaren.

Det allra märkligaste i sammanhanget är detta:

Jag får ge en tiggare hundra kronor. Men jag är inte tillåten att fråga tiggaren om han eller hon mot en ersättning på ytterligare någon hundralapp kan tänka sig att vakta min hund några timmar. När pengar ges som ersättning för en motprestation så kommer vi nämligen in i ett helt annat regelverk. Ett regelverk som innebär skyhöga trösklar för ”marknadstillträde”.

Vi kan inte avskaffa fattigdomen i världen genom att förbjuda tiggeri. Men vi skulle kunna komma en bra bit på vägen genom att sänka de trösklar som hindrar människor att jobba.
I solidaritetens namn välkomnar vi människor som kommer hit för att tigga och vi står upp för deras rätt att göra det. Men när det kommer för att jobba, då riktas helt plötsligt solidariteten åt ett annat håll. Då riktas solidariteten till dem som redan tagit sig över tröskeln till arbete.Då är det deras rätt att slippa konkurrens från personer som är beredda att göra det som de gör till en lägre kostnad, som räknas.

Tigg gärna här, men kom för fan inte och ta våra jobb.

När det gäller problemet med tiggeri som förekommer i det offentliga rummet, alltså på platser som inte ägs av alla och ingen så är det inte lika lätt. Jag har skrivit om det tidigare här:

https://blogg.land.se/bonde-pa-riktigt/tiggare-och-reklam-i-det-offentliga-rummet/

 

Därför har Hillary Clinton fel om kapitalismen
Höstvete del 12 (15 augusti 2016)