Snälla, rara, söta – läs det här!
Eftersom jag är nybörjare som skribent så kämpar jag ständigt med att försöka dra läsare till min blogg. Det går sådär, måste jag erkänna. Jag är helt enkelt för dålig på alla de knep som man ska ta till, dels för att locka till läsning och dels för att ”lura” sökmotorer och facebook-algoritmer att tro att det är något superduperintressant jag har skrivit.
Jag har tidigare skrivit om mitt problem med rubriksättning. Jag tror att jag har blivit bättre på rubriksättningen nu. Jag skriver inte längre artiklar om norskt jordbruk med rubriken Björnstjerne Björnsson till exempel. Logiken är enkel: Rubriken ska tala om vad texten handlar om. Man får inte göra sökmotorn Google förvirrad – då blir det inga klick.
I stycket här ovanför har jag bäddat in två länkar. Det är bra att göra det, för då tror Google att jag har skrivit en intressant och seriös artikel. Ju fler länkar, desto bättre! Jag provar därför att lägga in ytterligare en länk här, jag tror nämligen att jag har kommit på det bästa sättet att fjäska för Google.
Annars så tror jag ändå att en bra text är det som i längden gör att man får läsare. En bra text kan bygga på två olika principer.
Antingen skriver man en text om ämne som är aktuellt precis just nu. Idag skulle jag kunna skriva om konsumtion och ”Black Friday”. Men det räcker inte med det. Texten måste ta ställning. Helst en extrem ställning – för eller emot. Att skriva en ”å ena sidan och å andra sidan”-text funkar inte. Antingen ska jag skriva att konsumtion kommer att göra att vi alla kommer att dö i en snart stundande apokalyps, eller så ska jag skriva att konsumtion är det som gör att vi alla kan fortsätta leva i välstånd.
Genom att positionera sig på en ytterkant kan man få, både dem som håller med och dem som inte håller med, att dela min text. De första gör det för att manifestera sin åsikt och få den bekräftad genom att visa att det minsann finns någon annan som också tycker som dem. De andra gör det helt enkelt för att visa ett exempel på någon som är dum i huvudet.
Allra bäst funkar det om man kan ge sig på någon känd person, det tricket provade jag här och det funkade – 15000 klick blev det!
Eller så skriver man en text som människor känner igen sig i. Det får gärna vara en banal text som beskriver någon vardagsföreteelse och de tankar man har kring detta. Förväntad reaktion från läsaren: ”Åh! Precis sådär är det för mig när jag dammsuger också! Det här måste jag dela!”
Skriv för guds skull inte om penningmängden, äganderättens principer eller detaljerade beskrivningar av hur det går till att odla höstvete.
Rubriksättningen är, som sagt, superviktig. Jag tror att jag har lyckats med rubriken till den här texten. Människor är så funtade, att om man vädjar till dem om hjälp på det sätt jag gör i den här rubriken, så bara måste de klicka. Iallafall om det man ber om inte kostar mer än ett klick.
Slutligen det allra viktigaste: BILDER!
Både människor och sökmotorer gillar bilder. Tydligen ska det gärna vara bilder med text, gärna med ett slagkraftigt budskap.
Jag har därför infogat lite random bilder på sådant som jag tror att folk tycker om. Vi får se hur det funkar.
Tack för att du läste! Dela gärna.
Eller snarare: Snälla, rara, söta! Dela! Det är snart jul och jag måste få ihop till julklapparna och julmaten!
PS: En länk till en blogg som har många läsare kan också funka. Därför länkar jag här till Sveriges kanske bästa blogg.
0 kommentarer