Ursprungsmärkning på restaurang – varför är det så svårt?

19 september, 2018
Det behöver inte vara svårare än såhär att kommunicera råvarans ursprung på restaurang. Menyerna kan hållas oförändrade och råvarornas ursprung kommuniceras på en tavla varje dag. Enkelt för personal i både matsal och kök och bra för gästerna!

Åtta av tio vill ha ursprungsmärkning av kött på restaurang. Det visar en ny undersökning som Sveriges konsumenter har gjort. Det finns sedan tidigare en branschöverenskommelse om en frivillig ursprungsmärkning men ännu är det få restauranger som tillämpar den. Detta är även anledningen till att den rödgröna regeringen gett Livsmedelsverket och Konsumentverket uppdraget att utreda hur en obligatorisk ursprungsmärkning på restaurang kan utformas.

Branschorganisationen Visita, vill inte ha obligatoriska krav på ursprungsmärkning då det ökar regelbördan för företagen. Och det kan man förstå, som småföretagare är regelbördan ofta redan ett tungt lass att bära.

Tydliga signaler för ursprungsmärkning

Statistiken talar dock för sig själv, 8 av 10 vill att restaurangerna ska informera om var köttet kommer ifrån. Nu har alltså Visitas medlemmar ett gyllene tillfälle att visa framfötterna och börja kommunicera matens ursprung.

Visita kommenterar krav på ursprungsmärkningen i DN såhär:

”Vår grundinställning är att konsumenter ska få korrekt information om var köttet kommer ifrån när de ställer frågan. Men vi motsätter oss en påtvingad skriftlig ursprungsmärkning då det kan bli krångligt för restauranger. Exempelvis om man ska behöva ändra menyn varje gång köttet kommer från ett annat land, vilket kan variera från en dag till en annan. Muntlig information har fördelen att den är aktuell och uppdaterad, säger Stefan Lundin, chefsjurist Visita.”

Visst är det så, att man kan få reda på var maten kommer ifrån om man ställer frågan till personalen. Men ärligt talat, det blir ganska ofta konstig stämning. Inte alltid, men en dålig upplevelse kan göra att man drar sig från att fråga igen. Borde verkligen hela ansvaret ligga på konsumenten?

Avdelning dålig stämning, som kan uppstå när man vågar fråga, har jag skrivit om tidigare här på bloggen i inlägget: ”Var kommer maten ifrån”

Enkel lösning

En anledning till att Visita inte vill ha en obligatorisk ursprungsmärkning är att just det faktum att restauranger ofta byter råvaror och att detta då skulle innebära en massa extraarbete med menyerna.

Jag kan förstå att det är svårt att lösa denna logistik. Därför har jag tagit mig friheten att fundera ut en lösning.

Sätt upp en griffeltavla, whiteboard eller bokstavstavla i restaurangen och uppdatera den varje dag med information om var maten kommer ifrån.

”Idag kommer nötköttet från Sverige, kycklingen från Thiland, fläsket från Danmark och fisken från Norge.”

Då hade jag enkelt kunnat välja nötköttet 🙂

Som gäst kan man snabbt ta beslutet om vad man vill ha och alla är glada!

//Kattis

 

Anonym färdigmat i frysdisken
Soppa i lunchlådan - gott, billigt och lätt att göra på enbart svenska råvaror