Mellanmål på svenska råvaror

10 mars, 2019
Mellanmål på svenska råvaror

Finns det unga träningsfantaster i ditt hem också? Som gärna vill äta hälsosamt? Känner du att det är svårt att fixa fram snabba nyttiga mellanmål på svenska råvaror? Hav förtröstan- det är faktiskt superenkelt och här kommer mina bästa tips.

För en tid sedan startade ett skolprojekt där sonen under sex veckor skulle äta mer hälsosamt för att se hur kroppen svarade på styrketräning under nya förutsättningar. Detta kickade så klart igång en livlig diskussion om vad som är hälsosam mat för den som tränar mycket. Och jag insåg snabbt att den bild av bra träningsmat som en vanlig matmorsa (jag) har, inte riktigt stämmer överens med den bild som ungdomar översköljs av.

Behövs verkligen extra protein?
I min värld räcker det med att äta en allsidig kost. Men den bild ungdomar får sig till livs via media, kompisar och andra träningsflitiga vill ge sken av att det behövs tillskott både av det ena och det andra. I den massiva marknadsföringen mot träningsälskare tycks protein vara det viktigaste viktiga för den som vill bygga muskler. Så viktigt att nästan allt behöver vara förstärkt med extra protein. Titta bara i mjölkdisken så förstår du, där finns proteinshakes och proteinpuddingar till både höger och vänster. Och som om det inte räcker finns det tydligen nåt som heter proteinpulver som man både kan baka på och strö över sin mat. Egentligen borde jag väl inte hålla på och raljera över det så här, för jag är ju varken en näringsfysiolog eller dietist. Men min fasta övertygelse är ändå att det som är bäst för människokroppen är mat lagad med de naturliga råvaror som våra bönder trollar fram med hjälp av fiffigheter som fotosyntes och kretslopptänk.

Pannkakor
En sats pannkakor- svenska eller amerikanska- är ett mättande mellis för aktiva ungdomar. Släng i lite havregryn i smeten för extra nyttighet.

Mer kött och havregryn lösningen
För att gå sonen till mötes och hjälpa honom lyckas med sitt projekt har han ändå ändrat sin kost en smula. Men inte med hjälp av proteinpulver, utan av det som står till buds här hemma- dvs råvaror från våra svenska bönder. Lite mer kött på tallriken, mer havregryn och mindre socker i kosten var i stort sett det som förändrades.

Att laga mat till hungriga idrottare är faktiskt något av en paradgren för mig skulle jag vilja säga. Frukost, lunch och middag är lätt som en plätt. Men de där mellanmålen som måste tas både före och efter tuffa träningspass kan kännas som ett påhäng ibland. För den som vill ha produkter från Sveriges bönder är urvalet av ”to go”-produkter rätt magert. Det finns en del mejeriprodukter som drickyoghurt och kvarg mm, men det blir ärligt talat rätt dyrt om ungarna tränar nästan varje dag.

Men genom att ligga steget före och se till att ha ett bra förråd av vanliga råvaror typ ägg, mjölk, yoghurt, havregryn, morötter, bär (här får man vara flitig under sommar och höst för att få svenska bär)  är det inga problem att fixa fram snabba och nyttiga mellanmål på enbart svenska råvaror.

Snabba mellanmål på svenska råvaror till tränande ungdomar:

– Havrerynsgröt gör du i mikron på 2 minuter. Med lite svenska bär från frysen och en skvätt mjölk blir man både mätt och får i sig en massa vitaminer.

– Smothie. Mixa ihop yoghurt, en näve havregryn och svenska bär från frysen så får du en supersnabb energipåfyllning som också smakar gudagott. Om ungarna har bråttom till träningen kan de göra smothien på morgonen, hälla den i lämplig mugg som kan tas med och sen ta med den i farten.

– En hederlig macka. Alltid lika gott, och lätt att variera. Har man inget färskt bröd hemma är knäckebröd minst lika gott och nyttigt.

– Omelett eller äggröra. Detta svänger man ihop på bara några minuter. Kasta över lite ost, skinka och nån grönsak i säsong så blir det lite mer smak på det hela.

– Toast. I vår familj älskar alla toast. När det är bråttom till träning kan man stoppa den färdiga toasten i ett kaffefilter och äta på vägen, och slippa kladd

– Korv med bröd har vi nästan alltid hemma. Gott och snabbt fixat.

– Pannkakor. Har man en halvtimme på sig hinner man steka en sats pannkakor, gärna förstärkta med lite extra havregryn. Gott med både sylt, bär eller nåt salt som skinka och ost.

Grönsaker och dip. Lite goda knapriga grönsaker i dip gör vem som helst glad och tillför härliga vitaminer. En klick gräddfil i en äggkopp och några stänk av någon god krydda typ persillade, vitlök eller salladskrydda är precis lagom till en persons morotsstavar.

– Piroger. För dig som vill ha lite mikrovänlig mat i frysen kan jag också tipsa om de här pirogerna som vi testade i samband med fotbolls-VM.

Fler snabba mellis-tips hittar ni här.

 

Vegoprofilering till vilket pris MAX?