KO varnar Poppels med hot om vite

29 april, 2023
Kategori:

Bryggeriet Poppels får inte visa sina öl på bilder där det förekommer ”en tallrik med mat, en tunna, en person i en industrilokal, en sten i naturen eller intill matingredienser”. Det skriver Konsumentombudsmannen i ett föreläggande som kan komma att förändra bryggeriers marknadsföring rejält. Om Poppels bryter mot föreläggandet kostar det stora summor.

Det är inte helt lätt att marknadsföra alkohol i Sverige. I ren reklam måste annonsören ha med rejäla varningsplattor, man får inte vara osaklig och man får inte visa alkoholhaltiga drycker på bilder som innehåller mer än själva produkten. Och det är det sistnämnda som Konsumentverket menar att Poppels gör på sina sociala medier.

I sitt föreläggande, som publicerades den 21 april i år, skriver man:

”Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder Poppels Bryggeri att marknadsföra alkohol till konsumenter i sociala medier genom att visa bilder företagets öl intill en tallrik med mat, på en tunna, med en person i en industrilokal, på en sten i naturen eller intill matingredienser.”

Kollar man på Poppels Instagram-flöde så ser man att de allra flesta inlägg (enligt vad jag kan bedöma) håller sig inom ”rätt” gräns, de innehåller ölen och ingenting mer, men några kombinerar ölen med mat.

Så här ser de flesta av inläggen ut:

Poppels Insta-flöde. Foto: Skärmdump.

Här är två exempel som kombinerar öl och mat och som uppenbarligen fått KO att mena att går över de gränser som marknadsföringslagen sätter.

Bilder från Poppels Insta-flöde. Foto: Skärmdump.

Bilder från Poppels Insta-flöde. Foto: Skärmdump.

Nu har jag inte läst hela föreläggandet, jag har beställt det från Konsumentverket, men några frågor inställer sig direkt, i synnerhet som det inte är ovanligt att posta bilder på sociala medier på detta sätt. Den första är så klart om ett inlägg i sociala medier är att likställa med marknadsföring? Den andra är om Poppels bara är att definiera som ett bryggeri? Man driver ju även två restauranger vilket ju borde kunna innebära att man får visa bilder på dryck och mat – det är det ju många krogar som gör. Den tredje frågan som också måste ställas är summan på vitet. Om Poppels publicerar en bild som KO anser bryta mot regelverket så ska de betala 1 miljon kronor om jag förstår det rätt. Det är ganska mycket pengar det…

Jag hoppas få hela skrivelsen så snart som möjligt och då hoppas jag kunna förstå lite mer om hur det är tänkt. Det ska också bli intressant att se vad Poppels anser om det hotande vitet. Och hur det kommer påverka samtliga svenska bryggerier, det är ju många som publicerar bilder på sina öl där det inte bara är öl med på bilden. Fortsättning följer…

Här hittar du föreläggandet.
Här är Poppels Instagram-flöde.

Tipsa gärna om ni läser något om detta någon annanstans, jag vill förstå hur det hänger ihop.

Sveriges längsta ölfestival i Stockholm i sommar
Nyheter om öl 28 2023