Systembolaget har blivit med algoritm

18 maj, 2018
Kategori:
Frequency på bolaget.

Du vet väl att du inte kan göra någonting utan att någon försöker få dig att göra lite mer av samma sak. Bokar du en resa vill någon att du ska boka en till. Köper du en bok vill någon att du ska köpa en till. Och läser du en bloggpost så vill någon att du ska läsa en bloggpost till…

Och nu vill Systembolaget att du ska göra samma sak. Ja, inte som i att ”om du köper en öl så vill bolaget att du ska köpa en till” utan om du kollar på en öl på deras sajt så vill de gärna att du kollar på en till.

Det är ganska smart. Ja, förvisso är det nog relativt få som har som hobby att sitta och testa igenom bolagets ölsortiment men några är vi ju. Och vi kommer nu få påminnelser om öl som vi kanske glömt bort att vi gillar eller få inspiration till nykomponerade provningar eller rentav spontanköpa en öl bara för att algoritmen säger det.

Så här ser det ut:

Algoritm på bolaget.

Så söker man till exempel på Frequency på bolagets sajt så får man det här resultatet:

Frequency på bolaget.

Väljer man då att klicka på ölet Selling England som nischas som en engelsk pale ale/bitter så får man följande förslag på liknande öl:

Bitter på bolaget.
Och då påminns man ju om fantastiska Bedarö och välrenommerade London Pride och halvtama Sleepy Bulldog och man kommer ju också på att det var tusen år sedan som man smakade Bombardiers variant av öl – det kanske man skulle fundera på?

Ni ser, den är lite rolig den där algoritmen. Tänk sedan när den börjar ta hänsyn till ens sökbeteende och ens beställningsvanor – då blir det roligt på riktigt. Och lite jobbigt….

Brewskis öl bryggs i USA
Manic Mango från Brewski och Brewdog