Kampanj ska få fler att välja hantverksöl
Varannan hantverksöl. Så heter kampanjen som ska få öldrickare i Sverige att dricka mer hantverksöl i jul. Och det är många öl det handlar om..
I jul beräknas Systembolaget sälja omkring 28 miljoner liter öl. Lejonparten av de sålda ölen bryggs så klart av större bryggerier men det vill föreningen Sveriges oberoende bryggerier ändra på genom kampanjen #varannanhantverksöl. Kampanjen går ut på att vi konsumenter ska välja öl från hantverksbryggerier och göra det i betydligt större utsträckning än vanligt.
Så här skriver föreningen:
”Om alla konsumenter väljer minst #varannanhantverksöl bidrar det till att över 300 miljoner kronor går till svenska oberoende hantverksbryggerier.”
Uppropet görs mot bakgrunden att det senaste året varit väldigt tufft för många hantverksbryggerier med höjda priser på råvaror, transporter och el och att många verksamheter börjar ligga kritiskt till vad det gäller framtiden.
Så här skriver man:
”300 miljoner kronor extra till den småskaliga delen av ölbranschen skulle bidra till att rädda Sveriges Oberoende Bryggeriers medlemmar igenom den värsta krisen på länge och i förlängningen bidra till nyanställningar och investeringar i bl.a. arbetsmiljö, kvalitetsutveckling och hållbarhet.”
På kampanjsajten finns länkar till hantverksjulöl på Systembolaget där den som vill kan botanisera och välja sina favoriter.
0 kommentarer