Den svenska ölen – de senaste åren
Det har hänt så galet mycket i den svenska ölvärlden de senaste åren och utvecklingen bara fortsätter.
2014 gav jag och min kollega Darren Packman ut en bok som handlade om öl. Vi försökte berätta om den moderna ölkulturen och gav ett gäng exempel på öl som vi tyckte man skulle smaka – öl som smakade bra och som representerade någonting mer än själva ölen; en ölens kanon om man ska vara lite högtravande.
Då, när vi skrev boken, så vet jag att vi ibland tog oss för pannan och verkligen funderade över hur mycket som hade hänt de senaste åren – det var en rasande utveckling. Någonstans förstod vi också att den utvecklingen skulle fortsätta – om man smakar på öl med smak så finns det liksom ingen väg tillbaka – öl med smak är så mycket godare än öl utan smak.
Men att det skulle bli så här, det kunde vi nog inte ana. För efter att boken publicerats så har det bara fortsatt. Utvecklingen går i ett rasande tempo – fortfarande – och det händer nya saker varje vecka, varje månad, varje kvartal. Och det är inga små grejer det handlar om. Nya bryggerier startas, nya svenska bryggerier tar sig ut på nya marknader, gamla bryggerier expanderar, fler och fler upptäcker den svenska nya ölen och de nya svenska bryggerierna.
Enligt den senaste statistiken så finns det 300 svenska aktiva bryggerier idag och det finns egentligen inget som säger att de inte ska bli fler. De kommer att bli fler – garanterat.
Så vad har hänt sedan 2014? Här är några av de större utvecklingslinjerna de tre senaste åren.
Fler bryggerier – över hela landet
Som sagt, 300 bryggerier i Sverige, vem trodde det för 10 år sedan då vi hade 30 bryggerier? Ingen trodde det. Jag har länge tänkt att varje kommun kan bära ett bryggeri men 300 bryggerier – det är en otrolig utveckling. Nu finns det ju många av de här bryggerierna som är etikettbryggerier och inte har ett eget bryggverk och det finns många av de här bryggerierna som är rena hobbyprojekt men ändå – utvecklingen är imponerande. Bara i år har det startats 21 bryggerier enligt siffror från Sveriges bryggerier – förra året startade det över 60 bryggerier.
Folköl på gång – stor smak, lite alkohol
Folkölen har blivit trendig minsann! Ni minns det gamla fulölspaketet som enstaka gånger fick följa med i matkassen – ett ölpaket som såldes med ett enda argument – priset. Inte nu längre. Nu finns det folkölsbutiker och folkölsbarer och varje bryggeri med lite koll gör folköl – både för att man utmanas av smak/alkohol-parametern men också för att folkölen har blivit en marknadsförings-öl – den finns som bekant i mataffären och plötsligt finns den tillgänglig för de flesta. Bra för alla; konsumenten, butiken och bryggeriet. Och ölintresset!
Kvinnorna kommer – mer och mer
Ölen är fortfarande en manlig bastion men kvinnorna kommer, det är tydligt. Kolla gästerna på de moderna ölkrogarna, kolla vilka som står framför ale-hyllan på Systembolaget, kolla vilka som serverar finölen på specialkrogarna – det är inte bara män längre. Några bryggerier har dessutom kvinnliga bryggare och även om det fortfarande är en manlig värld så blir den lite mer könsneutral för varje månad. Underbart!
Exporten ökar – världen gillar
Den svenska ölen har blivit hetare. I takt med att kvaliteten har ökat så har ryktet om den svenska ölen tagit större svängar i världen. Flera bryggerier har dessutom en tydlig vision om att slå igenom på andra marknader och vissa är på väg att lyckas rejält. Skånska Brewski och likaledes skånska Brekeriet är två bryggerier som tydligt tittar på större marknader än Sverige, St Eriks bryggeri och Sigtuna brygghus är två andra. För att inte tala om göteborgsbryggeriet Dugges som satsar rejält på en utomsvensk expansion. Och som lyckas!
Mer öl på krogen – av alla de slag
Det är fler och fler krogar som förstår att vårda ölen på krogen. Den tar plats på menyerna, det är viktigt att ha en bredd i utbudet och fler och fler krögare förstår att man måste behandla ölen med samma respekt som man gör med vinet. Inte alla men fler och fler… Sverige har en av världens bästa ölkrogar – Akkurat – och de senaste åren har det etablerats fler och fler krogar som har ölet i fokus – Brewdogs barer i Malmö, Göteborg och Stockholm, Omnipollos hatt i Stockholm, Brewers beer bar i Göteborg bland många, många fler. Samtidigt har de flesta ölbarer varit tvungna att bli bättre på öl och distributörerna klarar sig inte på sitt basutbud längre, det måste finnas mer på inköpskanalen för att de ska vara attraktiva. Bra för oss öldrickare!
Mer roligheter – festivaler och events
Det är klart att öl är roligt! Och roligare blir det år efter år. När den väldigt stora festivalen Stockholm Beer startade för dryga 25 (!) år sedan var den en främmande fågel i nöjesutbudet men idag är den blytungt etablerad och ölfestivalerna blir fler och fler år efter år. Att de större orterna kan bära ett sådant evenemang är inte så konstigt men att det finns över hela landet och med stor variation – det är ett tecken på att finölen blivit betydligt mer spridd de senaste åren.
Distributionen av ölen – flera utmanare
Det kanske kan verka som en högst administrativ fråga men icke desto mindre viktig, att få ut ölen till butiker och krogar handlar mycket om distribution. Även om man kan lägga några timmar i veckan på att kuska runt i de närmaste orterna så måste man tänka distribution om man vill nå längre än så. De senaste åren har det dykt upp flera distributionsalternativ som ser till att de lokala bryggeriernas öl kan finnas över hela Sverige och företag som ser till att den svenska ölen når längre än så.
Öl blir sprit och läsk – också
Många bryggerier har börjat utforska andra drycker också. Tydligast kanske genom olika typer av starkare drycker men även hantverksläsken har tagit plats hos ölbryggerierna. Det lär bli fler som fortsätter utforska smaker och idéer även bland annat än öl.
Bryggpubarna blir fler och fler
De var inte många för några år sedan men efter att Stockholm brewing fått rätt att sälja öl på bryggeriet, utan att servera mat, så har de blivit fler och fler. I väntan på gårdsförsäljning så är bryggpubarna ett första steg och hantverket blir tydligare och tydligare för varje besök som görs.
Och detta bara de senaste åren – vad kommer härnäst?
När boken kom ut 2014 var den svenska ölen på starkt uppåtgående och imponerande nog har den fortsatt på samma sätt, uppåt, uppåt, uppåt. Det finns många härliga historier att berätta och många mindre härliga också men att få vara med och följa denna utveckling är bland det mest spännande man kan göra i Sverige idag.
Det kanske börjar bli dags för en ny bok? Men i väntan på det så finns den här bloggen…
0 kommentarer