Festivalfrossa i öl-Sverige
Vilken är Sveriges bästa ölfestival? Kan det vara Brewskival? Eller All in Beer fest? Eller kanske Växjö beer? Allt beror så klart på vad man gillar och var man bor men att festivalandet i Sverige har gått från torftigt till allomfattande kan nog ingen hålla emot.
Ett av de senaste exemplen i festivalfloran är den lilla öl-lands-festivalen Drick Öland som hålls för första gången den 11 maj i år. De öländska bryggerierna går samman och serverar sin öl samtidigt som evenemanget Öland spirar hålls – ett smart sätt att presentera den lokala brygden för gäster som förmodligen mer kommer för den spirande vårkänslan.
Öländsk öl? Ja, det finns faktiskt flera bryggerier på ön och det är Fireside brewery, Skedemosse gårdsbryggeri och Kackelbryggeriet som ligger bakom den lilla festivalen. Och lite andra…
En annan festival som kommer se dagens ljus för första gången i år är allt annat än liten. Det är the Great Swedish Beer Festival som hålls i Malmö för första gången i oktober i år. Satsningen har ambitionen att locka bryggerier från hela Sverige och det verkar som om arrangörerna lyckas direkt, man har nämligen lyckats locka 89 utställande bryggerier utan att ens börja marknadsföra mässan hos producenterna.
– Det är verkligen bättre än väntat. Vi är positivt överraskade och väldigt glada, säger Erik Frithiof, som är en av arrangörerna till Beernews.
Två helt nya festivaler alltså. Och detta trots att festivalfloran vuxit markant de senaste åren, precis som framväxten av bryggerier över hela Sverige.
Idag finns det alla typer av festivaler, alltifrån de stora, stora som lockar besökare från halva Sverige – Stockholm Beer & Whisky Festival och En öl- och whiskymässa i Göteborg till exempel – till de lite mer nischade som All in beer fest och de lokala som Linköping Beer Expo, Kalmar ölfestival och Borlänge öl- och whisky-mässa.
Att festivalerna är populära för öldrickarna råder det ingen tvekan om. Inte så konstigt kanske, på en och samma gång får man smaka öl från när och fjärran och dessutom testa öl som man verkligen inte testar dagligen – för en liten peng dessutom.
Att festivalerna är populära för bryggerierna råder det heller ingen tvekan om och även om festivalerna hanterar försäljningen olika och även om det är mycket jobb så är det ett ypperligt sätt för bryggerierna att marknadsföra sitt varumärke, träffa kollegor från alla möjliga håll och – ibland – tjäna pengar på bra försäljning.
Att festivalerna är populära för branschen är självklart, varje festival är en manifestation om ölkulturen och vid varje festival så kommer ytterligare öldrickare upptäcka mångafalden, smakrikedomen, ambitionen och glädjen hos entreprenörerna, smakälskarna och galningarna bland de svenska bryggerierna.
Stora eller små, lokala eller internationellt syftande – de svenska ölfestivalerna har vuxit de senaste åren och de fortsätter att växa. Frågan är hur länge? Och hur många som ryms?
Och kanske ännu viktigare, vilka ska man besöka i år? Man hinner ju inte med alla….
0 kommentarer