Utah DIPA från Oppigårds bryggeri
En bra öl från ett bra bryggeri i en populär stil – så enkelt kan man presentera Oppigårds nya storsäljare Utah DIPA som kom från ingenstans och snabbt spred sig över Sveriges bolagsbutiker. Och visst är den välsmakande, den lila burken från Ingvallsbenning…
Så det kan gå! Klassiska bryggeriet Oppigårds i Dalarna, som varit i farten sedan 2003, tillhör stapelvarorna på ditt lokala Systembolag. Var du än vänder dig så kommer du hitta deras grundöl Golden ale, Amarillo och Single Hop Ale – öl som kommit att bli grundbulten i varje ölälskares kylskåp och som smak- och stilmässigt är värda varje inköp.
Men parallellt med bryggningen av klassikerna så testar så klart Oppigårds nya vägar och med jämna mellanrum har man släppt nya öl som nått bred distribution. Deras New Sweden IPA som kom 2017 finns i samtliga butiker i Sverige, deras pale ale med namnet Norn, lanserad hösten 2018, finns i nästan alla butiker och deras Hedemora Porter, lanserad i september 2019, har redan nått distribution i över 90 butiker.
Gemensamt för de nya ölen är att de breddat Oppigårds portfölj och sett till att bryggeriet kunnat erbjuda ytterligare en smak-nyans av denna fantastiska dryck som kallas öl. Med en stenhård kvalitetskontroll, seriöst hantverkskunnande och ett varumärke som signalerar smaksäkerhet över tid så har de lyckats ta positioner på marknaden som är få förunnade.
Deras Utah är inget undantag. En dubbel-IPA som sällar sig till New England-stilen vilket innebär en disig öl med mindre beska, mer tropisk fruktighet och rejäla volymer av humlesmak – i det här fallet handlar det om Mosaic, Citra och Cashmere och sammantaget ger det en helt sömfri öl som perfekt balanserar malt och humle i doft, smak och eftersmak. En fantastisk öl helt enkelt!
Namnet Utah, som säkerligen de flesta av oss kopplar till den amerikanska staten med samma namn, kommer från närområdet i Dalarna, lokalt så det förslår alltså! Så här skriver Oppigårds på sin sajt:
”Namnet Utah kommer från en by med samma namn över berget från Ingvallsbenning. Den byn fick sitt namn i förhållande till sin grannby Jälkarbyn ”Utanför Jälkarbyn” uttalat med brett Dalmål.”
Ölet, som lanserades i augusti i år, har nått en exempellös framgång och finns redan på över 250 bolag. Minst sagt imponerande, det är ändå en öl som kostar 30 kronor och som ligger i en stil som inte manar till volymköp, en dubbel-IPA på 8 procent är inte riktigt volymölen för gemene man.
Dags för Oppigårds-provning kanske? Uppställningen bör vara Amarillo, Everyday IPA, Norn Pale Ale, New Sweden IPA, Indian Tribute, Utah DIPA och avslutas med Thurbo Double IPA – en riktigt maffig genomgång av ett av Sveriges absolut bästa bryggerier. Som alltså har lyckats med att göra ytterligare en riktig succé-öl i en riktig finsmakar-genre…
Du hittar alla ölen på Systembolaget.
0 kommentarer