Brevet som satte stenen i rullning

2 november, 2017
Kategori:

Vissa brev kanske man ångrar att man skrev? Eller så var det precis det som man hoppades på?

Brevet som Systembolagets Magdalena Gerger skickade till Sveriges riksdagsledamöter, ett brev som berättade om vådan med gårdsförsäljning, har kommit att bli rejält kritiserat. Dels av delar av bryggeribranschen, dels av delar av politikerkåren och det har också fått många ölälskare att bli förbannade på riktigt.

Att man dessutom kombinerade det tondöva brevet med en annonskampanj med samma budskap fick många att bli än mer arga.

Och kanske är det ett sådant brev som får frågan om gårdsförsäljning att ta fart igen? Kanske är det till och med ett sådant brev som får hela frågan att ta en ny riktning.

Del av kampanjen från Systembolaget.
Del av kampanjen från Systembolaget.

När det skickades ut för några veckor sedan så var reaktionen omedelbar. Bryggare och öldrickare skakade på huvudet, började diskutera brevet och kampanjen på sociala medier och funderade på om Systembolaget verkligen hade valt rätt väg.

En av Umeås bryggare, Darren Packman, skrev ett långt svarsbrev till Systembolagets VD och postade på Facebook, ett svar som fick många, många reaktioner.

Det börjar så här och är väl värt att läsa om man är det minsta intresserad av frågan.

”Dear Magdalena,

Felt compelled to write to you after seeing your open letter and adverts warning the Swedish people of the impending apocalyptic threat of gårdsförsäljning should it ever be allowed to see the light of day in this country that you are so keenly crusading to protect from people like me.”

Svarsbrevet fick många kommentarer och någonstans föddes där ett frö till en kampanj, ett frö som nu börjat spira.

Och för att vara tydlig, frågan om gårdsförsäljning kan vara betydligt mer nyanserad än vad brevet från Systembolaget säger. Som en av kommentarerna till bryggarens brev lyder:

”Står upp för Systembolaget, men tycker att gårdsförsäljning är en alldeles utmärkt idé. Det ena utesluter inte det andra. Här handlar det om seriösa, mycket kunniga öl-och vinproducenter som vill kunna sälja sin vara på sina gårdar och få visa sitt hantverk för besökare. Lycka till!”

Efter att Packman formulerat sina tankar i Facebook-posten så har nu ytterligare ett brev formulerats. Brevet, som signerats av 30 bryggare från hela Sverige, har kompletterats med en namninsamling där frågan om gårdsförsäljning lyfts upp. Uppropet finns att läsa på sajten Skrivunder.se och har i skrivande stund fått 234 underskrifter och fler lär det bli – frågan är het.

Ska brevet som skickades ut den 21 september från Systembolaget bli brevet som de facto fick frågan att ta fart igen, och kanske öppnar för kommande gårdsförsäljning? Det var nog inte riktigt det som bolaget hade i tankarna när man köpte annonsplats i 56 tidningar för att sprida sitt budskap…

Du hittar kampanjen från Systembolaget här och svaret på kampanjen här.

Från sunkkrog till världskändis på ett halvår - Zum Franziskaner
Brewskival Pilsner från Brewski