Öl i Sverige 2023

31 december, 2022
Kategori:

Vad händer i den svenska öl-världen 2023? Ja, det återstår så klart att se men lite kan vi nog räkna med redan nu. Här kommer en titt in i kristallkulan där vi försöker se några av de stora rörelserna i öl-Sverige 2023.

De ekonomiska svårigheterna – tuffa tider
Att allt har blivit dyrare det senaste halvåret har inte undgått någon. Samma gäller för bryggerierna som verkar i en råvaruintensiv bransch med därill höga elkostnader och dyra transporter. Flera bryggerier har redan fått kasta in handduken, Morgondagens bryggeri och Bergslagens brygghus till exempel, och fler riskerar att följa efter om de inte får hjälp. Det är små marginaler i ölbranschen och de äts upp av de stigande priserna. Kostnadsökningen kan inte pareras fullt ut på bolaget då bryggerierna bara får höja priserna vid några få tillfällen, för öl i det fasta sortimentet två gånger per år och för övriga öl fyra gånger per år. Tuffa tider som sagt, och de riskerar att leda till katastrof i vissa fall. Hur ska varje bryggeri hantera hoten? Det återstår att se…

Gårdsförsäljningen – blir den av?
När kommer den? Hur blir den? Och vad kommer den innebära? Att gårdsförsäljningen har diskuterats sedan alltid (!), och säkert längre än så, hindrar inte att den de facto verkar vara närmare än vad den någonsin varit. Mycket tyder på att beslutet om gårdsförsäljning kommer tas under 2023 och träda i kraft 2023.
Men kommer den vara för alla? Det verkar inte så, i den senaste gårdsförsäljningsutredningen så har man satt ett tak vid en specifik produktionsvolym som skulle utesluta en del större svenska hantverksbryggerier. Tipset är att gårdsförsäljningen inte rullar igång 2023 men att den faktiskt blir av 2024.

Differentierad alkoholskatt – händer nu
Något som verkligen borde bli av 2023 är den differentierade alkoholskatten för producenter som producerar mindre än x tusen liter per år. Den finns redan i de flesta EU-länderna och syftar till att stötta mindre producenter som inte kan använda de stordriftsfördelar som större producenter kan. Givet det ansträngda ekonomiska läget med skenande råvarupriser och ökade elkostnader så är den ändrade alkoholskatten nästan ett måste om inte många svenska bryggerier ska riskera att försvinna.

Bredare ölutbud i många olika stilar och understilar
Lita på att bredden i det svenska ölutbudet kommer öka ytterligare, både på branschnivå och hos individuella bryggerier. Efter den massiva IPA-invasionen, som fortfarande befinner sig i högt fart, och lagertrenden, som alltid finns, så har många bryggerier börjat brygga många olika stilar och inom många olika nischer. Det drivs av publiken, som är vana vid att det kommer nytt, och av bryggerierna, som vill testa nya varianter i sin bryggning. Räkna med mer surt, mer belgiskt, mer lagrat, mer regionalt/lokalt och mer svenskt i en bransch som inte har tappat fart när det gäller experimentlystnad.

De exklusiva ölen 
Vem kunde, för några år sedan, tro att man skulle betala över 50 kronor för en svensk IPA på bolaget? Nu gör man det glatt i vissa fall och ölen har lyckats sätta en del av sina produkter i premium-läge utan att kunderna övergett burkarna och flaskorna. Visst, det är inte alla som njuter av en Pelican Blood DIPA från Apex men vi är tillräckligt många som gör det för att det ska funka. Räkna med fler exklusiva och ”dyra” öl under året då både kunder och bryggare kommer gilla det.

Identiteten och sociala medier
I en konkurrensutsatt marknad, det finns över 450 aktiva bryggerier i Sverige idag, så blir det viktigare att hitta sin identitet. Det kan räcka med en lokal identitet på en lokal marknad, men vill man expandera så måste man hitta sin nisch. Det kan handla om en klassisk prägel eller en experimentell dito, det viktiga är att vara det man är och stå för det – både i verkligheten (i öl och etiketter) och i sociala medier. Omnipollo är det lekfulla, internationella och gränsvidgande bryggeriet, Brewski det sociala, smågalna och charmiga bryggeriet men många bryggerier är fortfarande ganska identitetslösa förutom sin lokala förankring. Gott så men räkna med att en del bryggerier kommer vilja putsa på sin identitetet under 2023, om inte annat för att kunna expandera affären.

Traditionen och erfarenheten poängteras
Räkna med att några bryggerier kommer söka sig till betoningen av traditionen och erfarenheten i sitt sätt att locka nya öldrickare. Åbro bryggeri i Vimmerby lanserade under 2022 två öl med traditionsprägel, Fat 21 och Nästgårds, och båda bygger på varumärkets mer traditionella sida. Fler kommer göra samma sak för att visa att man varit med länge och kan sin sak. Här handlar det om klassiska etiketter, vördnadsfullt upplyftande av gamla varumärken och betonande av klassisk bryggkonst. Och det behöver inte alltid vara med helt korrekt historia, det finns alltid någon äldre tradition att lyfta upp som går att koppla till bolaget.

Låg alkoholhalt tar större plats
Alkohol är inte koolt i alla kretsar och tur är väl det, i vissa lägen ska man helt enkelt inte dricka alkohol. Noll-alkohol-trenden fortsätter att vinna mark och de senaste åren har vi sett stora försäljningsökningar av alkoholfritt på både krog och bolag. Samtidigt har kvaliteteten och bredden på det alkoholfria ökat och det alkoholfria ölet har börjat göras av fler bryggerier. Mer kommer, det är garanterat.

De egna krogarna
Hur profilerar man sig som bryggeri? Och hur får man spridning på sina öl? Ett sätt är att starta sin egen bryggpub och det är fler och fler som tar steget och sätter upp en krog med det egna ölet i fokus. Just nu kämpar Barlind Beer med sin nya krog, Akia brygghus gör samma och Höganäs bryggeri ska expandera restaurangverksamheten – bara för att ta några exempel. Det är många både mindre och större bryggerier som ser till att satsa när det gäller krogar, bra både för den egna försäljningen av öl och för profileringen.

Burktrenden fortsätter
Det kanske är att slå in en öppen dörr men antalet brygga öl på burk kommer att fortsätta växa. Och varför inte? Bättre kontroll på ölen, större möjlighet att göra stora etiketter, lättare att transportera och mindre klimatpåverkan – bra saker överlag. Egen burkpåfyllning eller inhyrd, båda funkar.

Egen humle och egen malt
Den svenska malten och den svenska humlen fortsätter att växa. Av experimentlystnad, av tradition och av intresse att kunna skapa en ren svensk öl – många är intresserade av lokalt på riktigt. Humleodlingarna blir fler, mälterierna likaså och några bryggerier tittar på egna eller nästintill egna odlingar. 

Fler öl på finkrogen
Vinet är så klart fortfarande klar etta men fler och fler finare krogar har börjat ta ölen på allvar och erbjuder klassöl parallellt med klassvinet. En trött öl-lista på en bättre krog känns inte så 2023 så räkna med att många bättre restauranger kommer öka kunskapen även inom öl-utbudet.

Full fart i festival-Sverige
Kanske kunde man tro att öl-festival-Sverige skulle mattas av litegrann på grund av pandemi-effekter och minskad köpkraft i plånboken? Men så är inte fallet. Det råder fullt ös på ölfestivalerna runt om i landet och även om Stockholm Beer har aviserat ändrade tider och ändrat koncept så verkar det komma en ny kandidat på höstkanten i form av Öl- och spritmässan. Och Stockholm Beer fortsätter om än i ändrad form.

Bubblare i ölutvecklingen:
Hard selzers – kom de och försvann eller kommer de öka under 2023?
Suröl – snart i var mans mun? Surölen har fortsatt öka men är det färdigökat nu?
Öldestinationer – blir de av? Flera bryggerier har vågat satsa rejält under 2022 – trots tuffa tider – vågar man fortsätta under 2023?
Konsolidering och generationsskifte – lokala bryggerier har gått samman (Piteå, Sundsvall till exempel) och några har sålt sina intressen – det borde finnas mer sådana affärer under kommande år.

Pilsner från Omnipollo
Nyheter om öl 38 2022